Nejvyšší správní soud svým rozsudkem opět pro nepřezkoumatelnost zrušil mimořádné opatření Ministerstva zdravotnictví zakazující pohyb a pobyt osob na určitých místech bez respirátorů. Podle Nejvyššího správního soudu ministerstvo dosavadní rozhodnutí soudu ignorovalo, a pokud v tom bude pokračovat i nadále, zruší soud příště obdobné opatření ke dni právní moci rozsudku nebo dokonce i zpětně.
Zrušené mimořádné opatření vydalo Ministerstvo zdravotnictví („ministerstvo“) dne 29. 6. 2021 na základě § 69 odst. 1 písm. i) a odst. 2 zákona o ochraně veřejného zdraví. Byl jím všem osobám zakázán pohyb a pobyt na uvedených místech bez ochranných prostředků dýchacích cest (typicky respirátor nebo nanorouška). Výjimku z tohoto opatření dostaly určité skupiny osob, např. děti.
Navrhovatel, který se domáhal zrušení mimořádného opatření, argumentoval jeho nepřiměřeností. Trpí onemocněním dýchacích cest, má závažné dýchací problémy a povinnost nosit respirátor na něj proto dopadala velmi tíživě. Opatření totiž neumožňovalo žádnou výjimku např. pro osoby s vážným plicním onemocněním.
Opatření bylo opět nepřezkoumatelné
Navzdory tomu, že navrhovatel po Nejvyšším správním soudu („NSS“) výslovně žádal, aby opatření posoudil z hlediska jeho rozporu se zákonem a z hlediska proporcionality, NSS se k tomuto věcnému posouzení nedostal a zrušil napadené opatření pro nepřezkoumatelnost. Uvedl přitom, že není možné hodnotit obsah opatření, když není náležitě odůvodněné.
NSS odkázal na ustanovení § 3 odst. 2 pandemického zákona, které se vztahuje i na opatření vydávaná ministerstvem na základě zákona o ochraně veřejného zdraví. Podle § 3 odst. 2 musí ministerstvo v odůvodnění mimořádného opatření zohlednit 1) aktuální analýzu epidemiologické situace onemocnění COVID-19; 2) konkrétní míru rizika spojeného s vymezenými činnostmi, oblastmi či jinými charakteristikami a 3) přiměřenost zásahu do práv a oprávněných zájmů právnických a fyzických osob.
V odůvodnění je třeba zhodnotit dopad na různé skupiny osob
Podle NSS odůvodnění mimořádného opatření sice obsahovalo aktuální analýzu epidemiologické situace, zcela však absentovaly úvahy o konkrétní míře rizika spojené s vymezenými činnostmi a ministerstvo se ani nezabývalo přiměřeností zásahu do práv určitých skupin osob.
NSS tak označil napadené opatření za nepřezkoumatelné pro nedostatek důvodů. Nebylo totiž jasné, jak ministerstvo zohlednilo rizika plynoucí z nošení ochranných prostředků u různých skupin osob, mj. u těch, co mají závažné zdravotní onemocnění, a nošení respirátorů jim proto působí zdravotní obtíže.
NSS uvedl, že v novém opatření musí ministerstvo u takových osob zvážit rizika a přínosy plynoucí z nošení respirátoru, a to zejména u těch osob, které byly zároveň naočkovány nebo onemocnění COVID-19 prodělaly. Pokud ministerstvo bude nadále trvat na tom, že není možné pro takové skupiny osob udělit výjimku, musí to v mimořádném opatření řádně odůvodnit.
Ministerstvo odůvodnění mechanicky kopírovalo
Zároveň se NSS v rozsudku pozastavil nad tím, že je „až zarážející, že odpůrce přes opakované výtky soudu nepřistoupil k vypracování nového odůvodnění (…), a naopak nadále „recykluje“ odůvodnění, které soud opakovaně označil za nedostatečné a za rozporné se zákonem“.[1] NSS poznamenal, že ministerstvo odůvodnění v nových opatřeních mechanicky kopíruje z již zrušených opatření.
V posuzované věci shledal NSS i částečný rozpor výroku s jeho odůvodněním. Navzdory tomu, že podle výroku opatření mohly být jako dostatečná ochrana dýchacích cest považovány nanoroušky, odůvodnění takový výklad naopak vylučovalo. Kromě nepřezkoumatelnosti tak NSS označil opatření rovněž za nesrozumitelné.
V závěru rozsudku NSS ministerstvu „pohrozil“, že pokud bude v „recyklaci“ odůvodnění pokračovat, zruší příště opatření již ke dni právní moci rozsudku, nebo dokonce i zpětně ke dni účinnosti mimořádného opatření. Doposud totiž NSS vždy nechával ministerstvu několikadenní lhůtu, aby na výtky soudu zareagovalo a pochybení týkající se odůvodnění napravilo vydáním nového opatření.
Ministerstvo varování vyslyšelo
Ministerstvo obratem vydalo nové mimořádné opatření, do kterého už zakotvilo výjimku z nošení respirátorů pro osoby, které „nemohou mít ze závažných zdravotních důvodů nasazen ochranný prostředek dýchacích cest (…), a jsou schopny tuto skutečnost prokázat lékařským potvrzením (…).“[2] Nové opatření obsahuje i rozšířené odůvodnění, ve kterém se ministerstvo vypořádává i s mírou rizika pro jednotlivé skupiny osob a přiměřeností zásahu do jejich práv a svobod.
Je otázkou, zda bude rozšířené odůvodnění soudu stačit a bude se příště konečně zabývat i věcným posouzením jednotlivých ustanovení mimořádného opatření z hlediska jejich přiměřenosti.
Vymáhání pokut uložených na základě nezákonného opatření
Opakované rušení mimořádných opatření ze strany soudu vede z povahy věci k právní nejistotě adresátů právních norem. Zároveň ale dochází i k narušování důvěry ve vymáhání jednotlivých protiepidemických opatření. Např. podle ústavního právníka Jana Wintera budou soudy v budoucnu rušit rozhodnutí o pokutách uložených lidem pro nenošení roušek, pokud bylo mimořádné opatření ukládající takovou povinnost ze strany NSS pro nezákonnost zrušeno.
Poznámky
[1] Bod 29 rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne 27. července 2021, č. j. 8 Ao 17/2021-68.
[2] Mimořádné opatření Ministerstva zdravotnictví ze dne 30. července 2021, č. j. MZDR 15757/2020-56/MIN/KAN
Zdroje
Rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 27. července 2021, č. j. 8 Ao 17/2021 – 68
Švihel, Petr. Čermáková, Anežka. Pokuta za to, že nemáte test? Soud nejspíš vyhrajete, míní právníci. Seznamzpravy.cz. 14. 5. 2021 (https://www.seznamzpravy.cz/clanek/pokuta-za-to-ze-nemate-test-velka-sance-ze-soud-vyhrajete-mini-pravnici-154463).
Fotografie
[1] V ČR stále existuje povinnost nosit ochranu dýchacích cest. Man and mask COVID19 pandemic, autor: Shanluan, 14. května 2020, zdroj: Wikimedia Commons,CC BY-SA 4.0, editace: ořez.