Nedostatek politické vůle vytvořit mezinárodní trestní tribunály či svěřit vyšetřování Mezinárodnímu trestnímu soudu dal vzniknout novým institucím. Jsou jimi nezávislé mechanismy v Sýrii a Myanmaru a vyšetřovací tým v Iráku, jejichž úkolem je především shromažďovat důkazní materiály pro případnou jurisdikci mezinárodního, regionálního či vnitrostátního soudu. Jaká je práce těchto institucí, proč vznikly a co mohou nabídnout?
Občanská válka v Sýrii dlouhodobě rozděluje Radu bezpečnosti OSN. Rusko s Čínou opakovaně vetovaly návrhy týkající se lidských práv a humanitární pomoci, včetně návrhu rezoluce, která by svěřila situaci v Sýrii pod jurisdikci Mezinárodního trestního soudu. Když v roce 2016 došlo k bombardování města Aleppo za zapojení ruských vzdušných sil, bylo zřejmé, že je potřeba reagovat.
V prosinci stejného roku Valné shromáždění OSN obešlo zablokovanou Radu bezpečnosti a přijalo rezoluci, která zřizuje Mezinárodní, nestranný a nezávislý mechanismus pro Sýrii (International, Impartial and Independent Mechanism, IIIM). Mechanismus má za úkol shromažďovat, konsolidovat, zachovat a analyzovat důkazní materiály o porušování mezinárodního humanitárního práva a lidských práv. Dále připravuje trestněprávní soudní spisy s cílem usnadnit a urychlit spravedlivé a nezávislé trestní řízení v souladu s mezinárodními právními normami. Spisy budou připraveny k použití pro situace, kdy bude mít určitý vnitrostátní nebo mezinárodní soud jurisdikci nad zločiny, které se v Sýrii od roku 2011 odehrály. To se již v několika evropských státech podařilo.
Mandátem syrského mechanismu byl od té doby více či méně inspirován vznik dalších dvou mechanismů. Roku 2017 Rada bezpečnosti jednohlasně přijala rezoluci ustavující Vyšetřovací tým na podporu odpovědnosti za zločiny spáchané takzvaným Islámským státem v Iráku (UN Investigative Team to Promote Accountability for Crimes Committed by Da’esh/ISIL, UNITAD). Rok nato mezinárodní kritika porušování lidských práv Rohingů a dalších etnických menšin v Myanmaru vyústila v rezoluci Rady OSN pro lidská práva a vznikl Nezávislý vyšetřovací mechanismus pro Myanmar (Independent Investigative Mechanism for Myanmar, IIMM).[1]
Rozdíly mezi institucemi
Na rozdíl od mechanismů v Sýrii a Myanmaru má UNITAD v Iráku za úkol podpořit domácí snahy o trestní spravedlnost. Sama irácká vláda vyzvala mezinárodní společenství, aby pomohlo zajistit odpovědnost za zločiny takzvaného Islámského státu na svém území. UNITAD proto vykonává svou práci způsobem doplňujícím vyšetřování prováděná iráckými vnitrostátními orgány a při plném respektování národní suverenity.
Domácí stíhání zločinů vyvolává určitá úskalí související s iráckým právním řádem, který je potřeba novelizovat. Je nutné inkorporovat zločiny podle mezinárodního práva, jako jsou zločiny proti lidskosti a genocida. UNITAD s Irákem na řešení tohoto problému spolupracuje, jak popisuje ve své poslední zprávě.
Irácký právní řád také připouští trest smrti. Pro srovnání, mechanismy v Sýrii a Myanmaru odmítnou poskytnutí informací pro taková řízení, kde hrozí absolutní trest. Navíc jsou vázány sdílet informace jen v případech, kdy je zaručen spravedlivý proces, který dokáže zajistit ochranu obětí a svědků.
V čem mohou nové instituce pomoci?
Jmenované instituce zpravidla navazují na činnost vyšetřovacích misí, a dokonce i před jejich příchodem existovaly nevládní organizace, které byly schopny shromáždit a analyzovat důkazy, a zasadily se tak o stíhání strůjců válečných zločinů u některých národních soudů.[2]
Nové instituce se však snaží připravit důkazy takovým způsobem, aby byly použitelné v jakémkoliv trestním řízení, odpovídaly mezinárodním standardům, a bylo tak možné dosáhnout prokázání viny nade vší pochybnost. Zaměřují se proto na různé druhy důkazních prostředků akceptovaných napříč právními systémy.[3] Svůj vyšetřovací mandát využívají k zaplnění mezer v případech tak, aby bylo možné připravit ucelené spisy.
Mezi další příležitosti patří koordinovaný přístup k občanské společnosti, která byla schopna během konfliktů události podrobně dokumentovat a nyní spolupracuje při shromažďování důkazů. Za využití nejnovější technologie jsou instituce na podporu vyšetřování schopné zpracovávat obrovské množství dat. V Iráku byla z důvodu cestovních omezení kvůli pandemii onemocnění COVID-19 dokonce vyvinuta mobilní aplikace pro nahrávání důkazů.
V neposlední řadě instituce na podporu vyšetřování přinášejí téma genderově zaměřených trestných činů jako jsou nucené manželství nebo sexuální mrzačení. Nejen v těchto případech je pak důležitý přístup zaměřený na oběti a přeživší, který respektuje soukromí, zájmy a osobní okolnosti osob, a minimalizuje tak škodlivé dopady na jedince. Instituce mají navíc za úkol takovým obětem zprostředkovat cestu ke zdravotní a psychologické pomoci.
Závěrem: slibný první krok
Vnitrostátní soudy často nemají kapacitu vést soudní řízení o zločinech proti lidskosti, proti míru a válečných zločinech v souladu s mezinárodními standardy a nejsou schopny analyzovat objemné materiály poskytnuté nevládními organizacemi. Nevládní organizace zase mohou pozbývat dostatečné specializace ve shromažďování důkazů.
Nezávislé mechanismy v Sýrii a Myanmaru a Vyšetřovací tým v Iráku naznačují, že nejsou pouhou náhradou pro případy, kdy chybí jurisdikce. Jsou schopné vypracovat kvalitní trestněprávní spisy a komunikovat s občanskou společností. Ta se spolu s oběťmi dožaduje konkrétních výsledků v podobě trestního stíhání odpovědných osob. Bude tedy namístě sledovat, zda se v budoucnu práce těchto mechanismů transformuje do skutečných soudních řízení s pachateli hromadných zločinů v Sýrii, Iráku a Myanmaru.
Poznámky
[1] Více o IIMM viz článek Jany Šikorské o zasedání Rady OSN pro lidská práva v úvodní části tohoto čísla Bulletinu lidských práv.
[2] Např. TRIAL International a Civitas Maxima.
[3] Jedná se zejména o listiny, videa, fotografie a satelitní snímky.
Zdroje
American Society of International Law, 2019, Emerging Accountability Mechanisms: Innovative or Ineffective?: https://www.youtube.com/watch?v=llHmLVR0GVY&t=2158s&ab_channel=asil1906
Mezinárodní, Nestranný a Nezávislý mechanismus, Terms of reference: https://iiim.un.org/terms-of-reference-of-iiim/
Valné shromáždění OSN, 2019, Independent Investigative Mechanism for Myanmar Terms of reference: https://undocs.org/en/A/73/716
Polina Levina Mahnad, 2018, An Independent Mechanism for Myanmar: A Turning Point in the Pursuit of Accountability for International Crimes?: https://www.ejiltalk.org/a-turning-point-in-the-pursuit-of-accountability-for-international-crimes/
Vyšetřovací tým na podporu odpovědnosti za zločiny spáchané Islámským státem v Iráku, 2020, Fourth report of the Special Adviser and Head of UNITAD: https://undocs.org/s/2020/386
Fotografie
[1] Catherine Marchi-Uhel, ředitelka IIIM. International Impartial and Independent Mechanism Press Conference, autor: UN Photo / Elma Okic, 5. září 2017, zdroj:Flickr, CC BY-NC-ND 2.0, editace: ořez.